"By pamięć o nich trwała”
Spośród ponad 26 tysięcy uhonorowanych medalem
"Sprawiedliwy wśród Narodów Świata"
25 % stanowią Polacy...
Wersja Polska
English Version
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce:
Chrome,
Firefox,
Internet Explorer,
Safari
Wchodząc do portalu internetowego Kaplicy Pamięci akceptujesz warunki Polityki Plików Cookies
Akceptuję
"Nikt Nie Ma Większej Miłości Od Tej, Gdy Ktoś Życie Swoje Oddaje Za Przyjaciół Swoich"
Ewangelia wg św. Jana
(J 15, 13)
Niemcy już w 1939 roku, tj. na początku okupacji ziem polskich, rozpoczęli prześladowania ludności żydowskiej. Od listopada 1939 roku pojawił się nakaz noszenia opaski z niebieską gwiazdą Dawida dla wszystkich Żydów powyżej 10 roku życia. Konfiskowano majątki, tworzono getta (założono ich ponad 400), wywożono ludność do obozów pracy oraz obozów zagłady. W 1941 roku zapadła decyzja o „ostatecznym rozwiązaniu kwestii żydowskiej”, co łączyło się z masową eksterminacją tej społeczności. Rząd polski na uchodźctwie a także struktury polskiego państwa podziemnego podjęły intensywne działania nakierowane na ratowanie zagrożonej ludności żydowskiej.
W lutym 1942 roku w ramach Związku Walki Zbrojnej a później Armii Krajowej utworzono komórkę odpowiedzialną za pomoc Żydom. 4 grudnia 1942 została powołana Rada Pomocy Żydom. O formach zaangażowania tej instytucji mówią powstałe przy niej referaty: mieszkaniowy, terenowy, dziecięcy i lekarski. Znamienne było zaangażowanie tutaj środowisk katolicko-narodowych (warto podać przykład Zofii Kossak-Szczuckiej) oraz innych warto wymienić działalność Ireny Sendlerowej, która uratowała około 2500 dzieci żydowskich,
Oprócz pomocy instytucjonalnej Polacy udzielali pomocy Żydom indywidualnie. Bardzo duży udział w tym dziele miały polskie zakony oraz polscy księża. Szacuje się, że dzięki takiej pomocy udało się uratować ok. 100 tysięcy polskich Żydów. Na mocy rozporządzenia generalnego gubernatora Hansa Franka z 15 października 1941 roku groziła kara śmierci dla osób udzielających bezpośredniego wsparcia Żydom, ich rodzinom a nawet sąsiadom. Rozporządzenie owo miało następującą treść: „Żydzi, którzy bez upoważnienia opuszczają wyznaczoną im dzielnicę, podlegają karze śmierci. Tej samej karze podlegają osoby, które takim Żydom świadomie dają kryjówkę. Podżegacze i pomocnicy podlegają i pomocnicy podlegają tej samej karze jak sprawca, czyn usiłowany karany będzie jak dokonany”. Zatem przenocowanie, żywienie, a nawet podwiezienie Żyda-uciekiniera z getta groziło śmiercią. Najbardziej znanym przykładem polskich bohaterów, którzy zginęli z rąk okupanta za pomoc Żydom jest rodzina Ulmów ze wsi Markowa koło Łańcuta, którzy przechowywali u siebie ośmioro Żydów: pięciu mężczyzn i trzy kobiety. 24 marca 1944 roku żandarmi z Łańcuta zamordowali Józefa Ulmę, jego żonę Wiktorię będącą wówczas w zaawansowanej ciąży, a także szóstkę dzieci (najstarsze miało 8 lat), najmłodsze półtora roku. Zabito też ośmioro ukrywających się Żydów. W 2003 roku rozpoczął się w diecezji przemyskiej proces beatyfikacyjny rodziny Ulmów...
Projekt wirtualnej kaplicy pozwala przenieść się do jej wnętrza korzystając wyłącznie z przeglądarki internetowej, z której właśnie w tej chwili Państwo korzystacie.
Wizualizacja wprowadza możliwość przeniesienia Kaplicy Pamięci do wirtualnej rzeczywistości. Projekt będzie wspierany wraz z rozwojem tej technologii.
Pokaż wizualizację
Projekt wirtualnej Kaplicy Pamięci ma jedynie charakter wizualizacji. Do jego powstania nie została wykorzystana żadna dokumentacja techniczna czy też budowlana. Całość została zaprojektowana w oparciu o zbiór fotografii obiektu. Wizualizacja podlega licznym czynnikom zniekształcającym autentyczny obraz Kaplicy Pamięci. Czynniki te są wynikiem optymalizacji projektu w celu możliwość zaprezentowania go wyłącznie z użyciem przeglądarki internetowej- bez żadnych dodatkowych aplikacji.
Posiadając okulary VR (wirtualnej rzeczywistości) można zwiedzać obiekt w rzeczywistości rozszerzonej. Szczegółowe porady dostępne będą z poziomu samej wizualizacji.
Pokaż więcej ...
W czasie okupacji zarówno w Hadlach, jak i w Pantalowicach Decowie pomagali Żydom. Władysław pożyczył pewnej Żydówce buty, aby mogła dojechać do jego wujka w Biadolinach. Jego nazwisko brzmiało Bogusz i był on bratem Marii Dec. Dzięki jego staraniom Żydówka wyjechała do Ameryki. Poza tym Władysław i Anna Decowie w swoim gospodarstwie utrzymywali żydowskiego chłopca, który pomagał im w codziennych pracach.
W Hadlach Szklarskich trzej bracia Decowie przygotowali bunkier w lesie. Ukrywało się w nim siedmiu Żydów: Juda, Jankiel, Chana, Józef, Brand, Berek i Małka Szinfeld. Decowie wynosili ukradkiem jedzenie z domu i przynosili przebywającym w bunkrze. O niesionej przez nich pomocy nic nie wiedział ojciec, Józef Dec. Władysław pomagał swoim braciom. Inni mieszkańcy Hadli i Pantalowic oraz Grzegorzówki, którzy na krótko przyjmowali Żydów w budynkach gospodarczych, także się zaangażowali. Żydzi ukrywali się w bunkrze od lata do końca listopada 1942 r.
W listopadzie w lesie zorganizowano polowanie. Jeden z uczestników natknął się na bunkier i doniósł o tym Niemcom. Żydzi uciekli, ale dwie Żydówki zostały. Gdy na miejsce przybyli niemieccy żandarmi, na czele z Antonem Hachmannem...
Czytaj dalej ...
W sierpniu 2013 roku rozpoczęto zbieranie świadectw od osób zgłaszających się telefonicznie, równocześnie kontaktowano się ze świadkami historii opisywanych w różnych publikacjach książkowych, co pozwoliło wyjaśnić sprzeczne fakty (w wielu publikacjach były sprzeczności co do dat, imion, nazwisk i okoliczności wydarzenia).
Po około 2 tygodniach od rozpoczęcia akcji rozpoczęto tworzenie katalogu zgłoszeń (nagrania audio, dokumentacja listów).
Rozmowy z ludźmi, którzy odpowiadali na apel były prowadzone na podstawie przygotowanego przez socjologów kwestionariusza.
Równolegle zbierano informacje pochodzące od świadków wydarzeń, uczestników, bądź krewnych tych osób oraz gromadzono informacje z innych dostępnych źródeł, publikacji książkowych, publikacji dostępnych w internecie, archiwów instytutów badawczych.
W związku z powstaniem unikalnego archiwum przy Kaplicy Pamięci w Toruniu zainteresowanie współpracą wyraziły międzynarodowe centra studiów nad holokaustem, w tym Instytut Yad Vashem z Jerozolimy i Holocaust Memorial Museum z USA.
Publikacja wyraża jedynie poglądy autora i nie może być utożsamiana
z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.